
FC Como siktar mot toppen: ”Vill riva upp mallen”
Publicerad: 2024-10-03FC Como har snabbt blivit ett namn att räkna med inom den italienska damfotbollen. Med nya ägare i ryggen och en unik klubbstrategi kombineras sportsliga framgångar med affärsmässig tillväxt. Man har lyckats kombinera internationella värvningar med inhemska talanger och håller fast vid sina värderingar. Samtidigt bygger Como upp en affärsmodell som skapar intäkter och möjligheter, både på och utanför planen. Något som lagets svenska mittfältare Julia Karlernäs ser positivt på: ”Det känns som att italiensk damfotboll har utvecklats i raketfart”, säger hon.
Uppstickarna FC Como har haft en tuff inledning på säsongen där de behövt möta flertalet topp fem-kandidater. De vann mot AC Milan i säsongens första match, därefter blev det förlust mot Juventus och Roma, båda titelkandidater med Champions League-spel framför sig i höst. De har också spelat oavgjort mot Sampdoria. Julia Karlernäs lyckades hamna i målprotokollet i matchen mot Roma, men var besviken över att det inte räckte till vinst. “Det är alltid kul att göra mål, men jag hade föredragit att laget fick med sig ett positivt resultat” sade hon till klubbens hemsida efter matchen.
Mentaliteten representerar den unga klubben väl och det är märkbart att det kollektiva målet står över individens tid i rampljuset. Det är talande för klubbens övergripande etos, där fokus ligger på deras påverkan utanför såväl som på planen och större idéer står i centrum.
Karlernäs om oväntade klubbvalet: ”Passade bra att komma in med erfarenhet”
FC Como startade 2019 som ett passionerat projekt lett av entreprenören tillika klubbpresident Stefano Verga och framgångarna lät inte vänta på sig. Säsongen 2021/2022 spelade de sin första säsong i Serie B, vann ligan och kunde ta klivet upp till Serie A redan efterföljande säsong. Det var då, sommaren 2022, som Karlernäs anslöt, utan att veta särskilt mycket om klubben. Det var en lösning i transferfönstrets senare skede, där hon valde att lämna BK Häcken efter en och en halv säsong. Mittfältaren hade spenderat majoriteten av sin karriär i Sverige, där hon bland annat vunnit SM-guld med Piteå, och FC Como i den italienska ligan var ett oprövat kort. Det skulle visa sig vara ett bra drag.

“De var nykomlingar i italienska ligan, och med damfotbollen här som växer och utvecklas. Det kändes som en jättebra och spännande utmaning. Det passade bra att komma in med erfarenhet också”, säger Karlernäs om beslutet.
På frågan om huruvida flytten har levt upp till förväntningarna är svaret tydligt.
“Ja, absolut. Överträffat dem skulle jag nästan säga. Det är också så mycket som har hänt – vi fick nya ägare här i mars som kom in i klubben, och efter det har det ju hänt väldigt mycket också. Det känns som att klubben har tagit steg för varje år som går, så det känns jätteroligt.”
Det är mitt tredje år nu och det känns som att italiensk damfotboll har utvecklats i raketfart.
De nya ägarna är investeringsgruppen Mercury/13, som gjorde sin första affär i sportvärlden med köpet av FC Como och med ambitionen att köpa fler fotbollsklubbar. Bland de inblandade återfinns den engelska före detta fotbollsstjärnan Eni Aluko. Övertagandet av klubben kan ses som en logisk del i damfotbollens framfart, så även i Italien.
“Det är mitt tredje år nu och det känns som att italiensk damfotboll har utvecklats i raketfart”, berättar Karlernäs.
Hon fortsätter:
“När det gäller Como har det skett en jättestor utveckling där också. Att vara med i ett sådant sammanhang där man känner att det finns så mycket ambition och framtidstro, och satsning verkligen. Det känns jätteinspirerande och kul.”

Långsiktighet en nyckel för Como
På planen har Karlernäs bidragit till utvecklingen och bland annat stått för flertalet mål tack vare sitt starka huvudspel. Lagkamraten Nadine Nischler har gjort tre mål på de inledande fyra matcherna och är ett av många nytillskott i FC Como den här säsongen. Klubben har lyckats få in en blandning av unga talanger och erfarna spelare. Bland de nya värvningarna finns även Sarina Bolden, som representerade det filippinska landslaget i VM 2023 och gjorde landets första mål i VM-sammanhang, Ramona Petzelberger som bland annat har spelat för Bayer Leverkusen och Tottenham Hotspur, och den målfarliga 18-åringen Zara Kramzar på lån från Roma.
Jag vet ju att många av dem som har kommit in nu har längre kontrakt. Och att det är någonting som jag vet att klubben vill jobba med också, att vara mer långsiktiga.
Inom damfotbollen har det länge varit korta kontrakt som gäller, då långsiktighet inte har varit synonymt med en karriär inom sporten. En skillnad som Karlernäs har sett bara sedan hon själv anslöt till klubben är viljan och intentionen att binda upp spelare på längre kontrakt.
“Jag vet ju att många av dem som har kommit in nu har längre kontrakt. Och att det är någonting som jag vet att klubben vill jobba med också, att vara mer långsiktiga. Mitt första år som nykomling så var det många som kanske bara hade ett år, och då blir det ju alltid väldigt stor ruljans. Men nu vet jag att klubben vill jobba mer långsiktigt med truppen.”
Ett annat sätt att jobba långsiktigt är genom att fokusera på ungdomsverksamheten, se till att akademin har bra kontakt med seniorlaget och att det finns ett bra flöde däremellan. Karlernäs berättar att Como vill utöka flickverksamheten med ännu fler lag, och närheten mellan ungdomsverksamhet och A-lag är något hon ser flera fördelar med.
“Först och främst att man kan komma och träna, men sen också komma in i A-laget. För det är ju en stor skillnad mellan seniorspel och flickspel, så det är jättebra att ha en närhet där. Jag tror att det är en styrka hos många av de största klubbarna, att de har den pipelinen från ungdomssidan.”
Att det erbjuds fler möjligheter för flickor på ungdomssidan tror Karlernäs är viktigt för framtiden. Hon berättar om avsaknaden av akademier från sin egen ungdomstid, vilket gjorde att många spelare i hennes generation var tidiga med att ta klivet upp på seniornivå.
“Det kanske var något lag som hade akademier på den tiden. Men det var ju liksom… jag spelade med ett blandat lag, men det var nästan bara killar. Sen kanske man blev upplyft till något damlag väldigt tidigt, för det fanns inte så många flicklag.”
Utmaningarna utomlands: “Man måste utvecklas hela tiden”
Karlernäs, som är från Torsby, bröt sig in i Mallbackens startelva redan som 17-åring där hon fick värdefull allsvensk erfarenhet. En säsong i Hammarby hanns med också, innan hon fann sig tillrätta i Piteå. Där blev det fyra säsonger, där hon bland annat vann SM-guld 2018 och blev utnämnd till Damallsvenskans mest värdefulla spelare. Efter det tog hon klivet ut i Europa för en sejour i Sevilla. Efter en säsong i Spanien återvände hon till Sverige där det blev en säsong i Göteborg och Häcken. Men hon var inte riktigt klar med de europeiska ligorna och då dök Como upp som ett bra alternativ.
Det är inte bara den italienska damfotbollen och hennes egen klubb som har utvecklats, Karlernäs märker även en skillnad i sitt eget spel. Mycket av detta tillskriver hon tränaren Stefano Sottili och ett annat spelsätt i Italien som utmanar hennes egna.
Jag tror att man måste utvecklas hela tiden. För fotbollen förändras ju. Såklart att man är den spelaren man är, men man måste också hänga med i de delar av fotbollen som utvecklas.
“Jag tycker att han är jättebra. Han är väldigt bra på att kommunicera tydligt med sina idéer, vad han vill. Och bra på att lära ut fotboll, lära ut det han vill ha fram. Rak och tydlig kommunikation. Han har tränat herrlag förut, så det är första gången han är på damsidan.”
Karlernäs lyfter också skillnaderna mellan svensk och italiensk fotboll.
“Det finns ju en fotbollskultur här som är superstark. Och en fotbollstaktisk skillnad jämfört med Sverige, med mycket mer fokus på taktiska detaljer. Sverige är väldigt bra och har noggrannheten i organisatoriskt försvarsspel. Det är mycket fokus på försvarsspel här med, men också på den taktiska delen i anfallsspelet, till exempel med rörelsemönster. När du går in i den ytan, då ska den spelaren röra sig ut”, förklarar hon.
Det har varit en styrka hos Karlernäs att vara flexibel och öppen för att lära sig nya saker.
“Jag tror att man måste utvecklas hela tiden. För fotbollen förändras ju. Såklart att man är den spelaren man är, men man måste också hänga med i de delar av fotbollen som utvecklas.”
Hon har blivit beskriven som en ettrig och fysisk spelare, en vinnarskalle. Bokstavligt talat, då hon gärna gör mål med huvudet. Det har blivit 12 mål hittills i Como för mittfältaren, som pekar på vikten av att utveckla de taktiska färdigheterna.
“Det handlar om att ta till sig av det taktiska. Hur passar jag in här? Och att lära sig rörelsemönster och samarbete med andra. Det tycker jag ändå att jag kan göra.”

Spelarna bygger klubbens varumärke: “Det är skitbra”
Det är mycket som händer runt om klubben, och vem som helst skulle ha förståelse för att det jobb som sker runt om spelarna med fotograferingar i nya matchställ, återkommande PR-uppdrag och samarbeten hade kunnat vara distraherande.
Det är jättebra att vi har fått den här uppmärksamheten. Det är ju det som krävs i dagens fotboll för att driva utvecklingen framåt.
“Jag kan inte se att det har varit något negativt än. Jag förstår att de här fina bilderna och shooting med GQ eller vad det var, att det skapar uppmärksamhet. Men jag tror att vi i klubben, och vi spelare … (utandning) det där är sidogrejer. Vi är ju väldigt fokuserade på det vi ska göra, vilket är att prestera fotbollsmässigt.”
Hon fortsätter:
“Sen är det jättebra att vi har fått den här uppmärksamheten. Det är ju det som krävs i dagens fotboll för att driva utvecklingen framåt. Så jag tror vi alla mest tycker det är skitbra liksom, och ser det positiva med det.”

Kärnan är att fokusera på att prestera bra fotboll.
Personligen har hon inga problem med att vara ett av klubbens ansikten utåt, men betonar återigen var hennes främsta fokus ligger.
“För egen del så tycker jag att det kan vara rätt kul. Samtidigt vet jag att kärnan är att fokusera på att prestera bra fotboll. För att om man inte håller sig till det, så spelar det ingen roll vad man gör av det andra. Det viktigaste är ju prestationen.”
Nya ägargruppen utmanar fotbollens normer
Det sägs att den italienska försvararen Alia Guagnis pappa en gång i tiden startade upp ett eget lag för henne eftersom det inte fanns något när hon började spela. Inför den nya säsongen anslöt mittbacken, som nu har spelat på toppnivå i 15 år och har både en ligatitel och två italienska cupvinster i bagaget, till FC Como – en renodlad damklubb med en akademi som utvecklar unga spelare.
En resa som är talande för utvecklingen inom den italienska damfotbollen, men det är först i år, med introduktionen av investeringsgruppen Mercury/13, som det finns en känsla av att ribban är satt. Man kan se tydligt vilken skillnad en gedigen, finansiell backning kan åstadkomma. Häromdagen presenterade gruppen den italienska före detta mittbacken Giorgio Chiellini som ny investerare och han går in med ett mångmiljonbelopp. Han säger sig ha blivit inspirerad efter att ha sett utvecklingen i USA med klubben Angel City, bland annat.
Victoire Cogevina Reynal, en av medgrundarna till Mercury/13, sade nyligen i en intervju med BBC att de vill “riva upp mallen” när det kommer till att äga en fotbollsklubb. Cogevina Reynal håller inte tillbaka utan går rakt på sak: “Det är bra business eftersom det bjuder in den andra halvan av världen som har, på ett sätt, blivit ignorerad i den här industrin. Och vi kvinnor är kraftfulla konsumenter när vi ställer oss bakom någonting.”


Den kvinnliga konsumenten i fokus
Det märks att FC Como känner till sin marknad. När man går in på klubbens hemsida handlar en av de senaste artiklarna om “den oersättliga känslan av trygghet med en no-bounce BH” – något som tills för några år sedan inte pratades om alls och som man med all säkerhet inte kommer att springa in i på många andra klubbars hemsidor. I artikeln kan man läsa om den kvinnliga grundaren till märket bakom sport-bh:n och FC Comos VD Elena Mirandola säger att det är viktigt för klubben att stötta kvinnoledda initiativ. Flertalet bilder finns i artikeln där spelare i laget poserar i bh:n och shorts.
Som Julia Karlenäs berättade om har laget också redan hunnit fotograferas i ett fullt modeuppslag i magasinet GQ Italia. Cogevina Reynal pratade om detta i en intervju med The Guardian: “Vi pratar med skönhets- och modemärken, läkemedel, babyprodukter och fertilitetskliniker. Det finns så många som har kvinnor i kärnan av sin strategi. Vi visar dem en helt ny värld och vi visar dem hur det kan se ut.”
Där går FC Como i bräschen för en ny typ av innehåll som sträcker sig bortom supporterskapet för att nå personen bakom – den kvinnliga konsumenten. Som Cogevina Reynal redan beskrivit, så drivs klubben som ett företag med en affärsmodell som ska vara vinstdrivande, med en twist – för det är damlaget som får skörda frukterna av arbetet de lägger ned på sin nya plattform.
En klubb med stilig yta och genuin kärna: “Man bryr sig om varandra”
En av dessa plattformar är den nya hemsidan som klubben lanserat, där all information finns tillgänglig på både italienska och engelska i ett snyggt designat paket. Samma stil återfinns också på sociala medier. Förutom information om spelarna i laget och tränarstaben finns även ett manifest där de målar upp klubbens övergripande mål, som är att skapa ett arv för framtida generationer. De använder moderna uttryck för att beskriva sig själva, som till exempel “An underdog with main character energy.”
Trots all publicitet, så har klubben lyckats behålla en jordnära känsla – en “vibe” som de själva kanske skulle säga. Julia Karlernäs gör ett försök att förklara.
“Det finns några kärnvärden av att, vad ska man säga… Det känns som en familjär klubb och att man bryr sig om varandra”, säger hon och fortsätter:
“Det kanske låter klyschigt men det är ändå på något sätt en bra grupp med en stark sammanhållning som är väldigt viktig tror jag. Och samtidigt finns det en väldig hunger och vilja hos alla att bli bättre och växa på alla plan – både på och utanför planen, som klubb och som lag.”

Målet för i år är väl att komma topp fem. Och sen inom några år att ta oss till Champions League.
Trots att det inte är en liten sak att äga en fotbollsklubb, så är representanterna från ägargruppen Mercury/13 inga okända ansikten för spelarna.
“De har kommit flera gånger på träningar, matcher och på möten och jag skulle säga att de är väldigt närvarande,” berättar Karlernäs.
“Det känns jättebra att man kan ha en dialog med dem, att man lär känna dem. Det märks att de bryr sig.”
Även om ”viben” är jordnära så är deras ambitioner skyhöga, något som Julia Karlernäs och de andra spelarna är väl införstådda med.
“Målet för i år är väl att komma topp fem. Och sen inom några år att ta oss till Champions League, så då är det topp tre som gäller. Men det är ju på längre sikt.”
Hon ser förhoppningsfullt på den krävande säsong som ligger framför laget.
“Det är väldigt tuff konkurrens med många bra lag. Det kommer att krävas att vi gör maxprestationer varje helg. Så det är en utmaning men det är absolut nåbart. Och vi siktar ju högt så det är bara att jobba på.”
Emma Tobiasson
Sportjournalist